پنجمین کنگره بین المللی بزرگداشت ادبیات عاشورایی

برگزاری پنجمین کنگره بین المللی بزرگداشت ادبیات عاشورایی از تبریز تا مشهد

با حضور علما، محققان، شاعران و مداحان کشورهای منطقه
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰ کد : ۱۵۷۰۴ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۱۹
پنجمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز و ۲۱ نفر از محققان، شاعران، مداحان و علمای شیعه از کشورهای مختلف در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد و در شهر مشهد با سخنرانی و مدیحه سرایی هفت نفر از شرکت کنندگان عراقی حاضر در همایش و تبیین ادبیات عاشورایی در میان شیعیان و علویان ترکیه توسط هشت نفر از شاعران، مداحان و پژوهشگران شرق کشور ترکیه پایان یافت.
برگزاری پنجمین کنگره بین المللی بزرگداشت ادبیات عاشورایی از تبریز تا مشهد

پنجمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز و ۲۱ نفر از محققان، شاعران، مداحان و علمای شیعه از کشورهای مختلف درتالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و با گزارش دبیر کنگره ادامه یافت.

دکتر احمد فرشبافیان دبیر کنگره و رئیس موسسه مطالعاتی قفقاز،آناتولی و آسیای میانه دانشگاه  تبریز ضمن اشاره به برگزاری چهار کنگره قبلی و تجلیل از ۸۷ نفر از علماء و مداحان از کشورهای منطقه افزود: پنجمین کنگره با شعار "جهاد تبیین و ترویج فرهنگ سلیمانی" با حضور ۲۱ نفر از کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق در دو بخش برگزار می­گردد که بخش اول آن در دانشگاه تبریز با تجلیل از شاعران و مداحان و بخش دوم با حضور مهمانان در مشهد مقدس طی دو روز ادامه خواهد یافت.

پس از پخش نماهنگی از دوره های قبلی کنگره، دکتر صفر نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز، ضمن خوشآمدگویی به مهمانان حاضر، ادبیات عاشورایی را یکی از تجلیّات قیام عاشورا برشمرد و افزود: منشاء ادبیات عاشورایی امام حسین (ع) است و تجلی این عظمت در شعر شاعران و گویندگان جاری است. این ادبیات بعد از انقلاب اسلامی از حالت عاطفی و حماسی به حالت آئینی و دینی تبدیل شده و تأثیر زیادی در تداوم انقلاب، فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ دینی مردم بر جای گذاشته است. وی گفت: قطعا شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به برکت خون امام حسین (ع) و تأسی از حماسه عاشورا و با رهبری عالمانه حضرت امام خمینی (ره) است.

پس از سخنرانی رئیس دانشگاه تبریز، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این آیین ضمن تجلیل از برگزار کنندگان این مراسم افزود: اگر قبول کنیم که شعر و ادبیات هر قوم و مکتب آئینه افکار، گرایش ها و باورهای آن مکتب است؛ نماد مکتب شیعه در ادبیات شیعی نشأت گرفته از غدیرخم  متجلی است و زبان شعر از مهمترین ذخایر فکری شیعه است که تأثیرگذاری و ماندگاری فراوانی در جامعه دارد.

امام جمعه تبریز ضمن توصیه به شاعران و مداحان مبنی بر ضرورت مد نظر قرار دادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار هفته گذشته با مداحان کشور بعنوان یک منشور افزود: در بیان مطالب، محتوای غنی شعر، اعتبار شعر، قدرت ادبی و بیان، اجتناب از خرافات و انتقال پیام عاشورا به نسل جوان بایستی مد نظر شاعران و مداحان باشد.

در ادامه مراسم شاعران و مداحان به شعرخوانی و مداحی پرداختند و در پایان از ۲۱ نفر از اساتید، شاعران و مداحان با اهدای لوح تقدیر و حمایل حضرت سیدالشهدا (ع) تجلیل بعمل آمد که از این تعداد ۶ نفر از جمهوری آذربایجان، ۸ نفر از ترکیه و ۷ نفر از کشورعراق بودند.

ادامه برگزاری همایش بین المللی ادبیات عاشورایی در شهر مقدس مشهد

همایش بین المللی ادبیات عاشورایی در هفته اخیر به همت موسسه بین‌المللی قفقاز و آناتولی دانشگاه تبریز در حال برگزاری بود.

پنجمین همایش بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور و مشارکت پژوهشگران، مداحان و شاعرانی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید و در طول روز های برگزاری این همایش هریک از شرکت کنندگان با ارائه مطالب علمی، فرهنگی در قالب سخنرانی و همچنین مدیحه سرایی در غنای این رخداد بین المللی کوشیدند.

سه شنبه شب، هفت نفر از شرکت کنندگان عراقی حاضر در همایش به سخنرانی و مدیحه سرایی پرداخته و همچنین اشاره ای نیز به جنایات افراط گرایان دست پرورده دشمنان اسلام در کشور عراق و به ویژه شمال این کشور در حق شیعیان ترکمان، داشتند .

شب گذشته نیز هشت نفر از شاعران، مداحان و پژوهشگران شرق کشور ترکیه به تبیین ادبیات عاشورایی در میان شیعیان و علویان این کشور پرداختند .

در این بخش از همایش، شاعران و مداحان اهل ترکیه به سخنرانی در خصوص عشق و علاقه مردم در آناتولی به حضرت امام حسین (ع) پرداخته و ابو مهدی المهندس و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تربیت یافته مکتب عاشورا دانستند که برای نجات شیعیان، مسلمانان و حتی غیر مسلمانان قدم های بزرگی برداشتند و در نهایت نیز توسط خبیث ترین انسانهای روی زمین به شهادت رسیدند .

پژوهشگران اهل ترکیه راه امام حسین(ع) را فراموش نشدنی و مایه عزت جهان اسلام دانستند که باید همه در راستای اعتلای فرهنگ حسینی قدم بردارند .

شاعران حاضر در همایش ضمن قدردانی از مسئولین دانشگاه تبریز و متولیان این همایش در موسسه قفقاز و آناتولی، خواستار ادامه چنین همایش‌هایی در راستای افزایش همدلی و اتحاد  بین مسلمانان در کشور های مختلف شدند .

همچنین در این مراسم حجت الاسلام مجتبی نظری از اساتید دانشگاه و پژوهشگران به نام حوزه و دانشگاه تبریز ضمن تبیین ادبیات عاشورایی و اثرات آن با ارائه مستنداتی از جنایات وحشیانه گروه های تکفیری مانند داعش به عمق فاجعه و رنج های مردم در کشور های عراق و سوریه در طول سالهای گذشته پرداختند و افزودند که هرچند یاداوری این لحظات سخت، ناراحت کننده است اما  این جنایات نباید فراموش شوند و مردم منطقه با عبرت از این حوادث تلخ، راه تکرار این جنایات را برای همیشه ببندند .

در پایان این نشست، خادم اهل بیت و مداح سرشناس تبریزی، حاج مهدی خادم آذریان به مدیحه سرایی و روضه خوانی پرداختند و جمع حاضر را در فضای معنوی و ادبیات عاشورایی فاخر با بیان و لحن خود متاثر نمودند که مورد توجه ویژه شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت .

گفتنی است این همایش هر ساله به همت موسسه قفقاز و آناتولی دانشگاه تبریز برگزار می گردد و امسال پنجمین سالی است که این همایش با تدبیر اساتید و کارشناسان این موسسه و بخصوص آقای دکتر فرشبافیان به عنوان مسئول موسسه قفقاز و آناتولی برگزار می گردد.

شاعر آذربایجانی، سید نورالدین دارآفرین

گروه تواشیح آذربایجان، علی زمان علیف - سمیر سلیمانف

مداح آذربایجانی، تیمور نصیراف

شاعر آذربایجانی، بهروز امیروف

شاعر عراقی، عدنان عریان خضر

روحانی و عالم ترکیه، شیخ کاظم شیخ تاش

روحانی ترکیه ای، شیخ محرم گل دوغموش

روحانی و شاعر آذربایجان، گل بالا گل احمداف

شاعر و نویسنده عراقی، حسن عباس حسین

شاعر عراقی، ناقی خلیل سلمان

مداح ترکیه ای، علی امره گلجان

رئیس جمعیت شیعیان ایغدیر و عالم ترکیه ای، حاج ذکی تومای

شاعر عراقی، عدنان محمد عزت

شاعر عراقی، رجب حمدی شکور

کلید واژه ها: کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی دانشگاه تبریز مشهد


نظر شما :