اولین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان

۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۵۸ کد : ۴۵۵۵ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۹۰۹
اولین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان در دانشگاه تبریز برگزار شد.
اولین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان

اولین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور اندیشمندان، ادیبان، شاعران و مداحان کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان در تاریخ 15 آذرماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

رئیس دانشگاه تبریز در این همایش ضمن معرفی دانشگاه تبریز گفت: دانشکده ادبیات این دانشگاه، به همراه دانشکده طب، اولین دانشکده هایی بودند که تأسیس شدند و این دانشکده در طول تاریخ پر افتخار خود بزرگترین محققان حوزه ادب را از جمله خیام پورها، قاضی طباطبایی ها، دکتر انزابی نژادها، دکتر مرتضوی ها و دکتر اجلالی ها را در خود جای داده است که جای بسی افتخار است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی همچنین جای رشته ادبیات عاشورایی را در بین رشته های ادبیات فارسی خالی دانست و افزود: در دانشکده ادبیات، زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسه و فلسفه تدریس می شود و در رشته ادبیات فارسی نیز میان رشته هایی نظیر ادبیات پایداری، ادبیات عرفانی وجود دارد، اما جای ادبیات عاشورایی خالی است.

وی در ادامه گفت: ما افتخارمان به ادبیات عاشورایی است و باید آن را در بین جوانان ترویج بدهیم که در این بین، نقش ادبا، شاعران و مداحان بسیار مهم است. چرا که این ذاکران و مداحان هستند که با تبیین سبک زندگی ائمه اطهار (علیه السلام) می توانند عاطفه و احساس را با فلسفه و عقلانیت دینی تلفیق کرده و در تعمیق این مهم تأثیرگزار باشند.

دبیر همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان نیز در این همایش با پرداختن به هویت عاشورایی گفت: هویت و فرهنگ اصلی آذربایجان و مناطق حوزه تمدن اسلامی اعم از ایران، آذربایجان و همه منطقه و آناتولی، فرهنگ عاشورایی است و ما با این نگاه دینی و یاد ائمه است که می توانیم به خدا نزدیک تر شویم.

دکتر احمد فرشبافیان افزود: نقطه وحدت و اتصال مسلمانان جهان، همین هویت دینی و عاشورایی است و اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را در مقابل برخی انحرافات نظیر اسلام داعشی و اسلام آمریکایی بیمه کنیم، تنها راه، احیاء فرهنگ اصیل عاشورایی است و این مهم با الگوسازی، الگو دهی و پاسداشت خادمان دینی این منطقه ممکن است.

وی همچنین یادآور شد: برگزاری چنین همایش هایی، در راستای احیاء و پاسداشت فرهنگ غنی عاشورایی آذربایجان صورت گرفته و در آینده نیز به شدت بیشتر و علمی تر این راه را ادامه خواهیم داد.

شایان ذکر است: در ادامه این همایش، از ولی الله کلامی زنجانی شاعر مرثیه سرای ایرانی، سید نورالدین و فرمان محمداف شعرای اهل جمهوری آذربایجان، ماهر درویش کارگردان فیلم امام حسین از جمهوری آذربایجان، ابراهیم رهبر، مهدی خادم آذریان، فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار و مقصود پوررادی از ایران و شکور اشکول و جلال یانیک از کشور ترکیه به عنوان مداحان اهل بیت(علیه السلام) تجلیل شد.

بر پایه همین گزارش، سخنرانی حجت السلام محمود معرفت، مداحی، شعر خوانی، و پخش کلیپ از بخش های دیگر این همایش بود که به همت موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز برگزار شد.


نظر شما :