اولین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۹ کد : ۴۵۵۹ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۹۰۴
این جشنواره با حضور سفرا و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای آذربایجان، ترکیه و گرجستان ، رایزنان فرهنگی جمهوری آذربایجان و ترکیه در تبریزو ۳۰ مهمان خارجی از کشورهای حوزه قفقاز و آناتولی و شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید و دانشگاهیان استان برگزار شد.
اولین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد

نخستین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار ، توسط موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز 24 شهریور در  تالار لعل دانشکده برق و علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار  شد.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، در این آیین ضمن خیرمقدم به حضار  گفت: در شهر تبریز میزبان شما هستیم؛ شهر اولین ها و شهر علم و هنر و فرهنگ؛ شهری که تاریخ نویسان این شهر را به آبادانی و وفور نعمت، اعتدال آب و هوا، بازارهای بزرگ، بناهای بلند، تاریخ پر طمطراق،  با مردمانی فهیم و دانشمند و سلحشور و تنوع غذایی و آب گوارا و ... ستوده اند.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به تاریخ تبریز افزود: قدمت این شهر به بلندای تاریخ است و یکی از  نخستین نوشته ها درباره تبریز در کتیبه پادشاه آشور سارگن دوم آمده و همچنین اکتشافات انجام شده در طی سال‌های  ۱۳۸۰ هجری قمری در سایت موزه عصر آهن در حوالی مرکز شهر، نشان از وجود تمدنی در محل کنونی شهر تبریز در هزاره اول و دوم قبل از میلاد دارد.این شهر در طول تاریخ چندین بار به عنوان پایتخت حکمرانانی نظیر صفویان، آق قویونلو ها، ،قراقویونلوها، ایلخانیان و ... انتخاب شده است و بر همین اساس هم نخستین چاپخانه سربی، نخستین کتابخانه، نخستین تحصیلات ابتدائی به شیوه نوین، اولین مدرسه آموزش کودکان استثنائی، پول کاغذی، اتاق تجارت، شهربانی، شهرداری، سینما، آتش نشانی در این شهر ایجاد شده است.

دکتر فرشبافیان دبیر جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار گفت :در طول تاریخ بشر، هر ملتی که دارای متفکران و اندیشمندان تمدن ساز بوده ، ماندگار شده و توانسته است در فرهنگ دیگران نیز تاثیر گزار شود و اگر  این تفکر و اندیشه با خمیر مایه مستحکمی مانند دین اسلام عجین شده باشد ملت از محدوده لفظی و مفهومی خود خارج شده و به امت تبدیل می شود.

دکتر فرشبافیان افزود:  آذربایجان به عنوان نقطه ثقل ایران اسلامی همسایگان مهمی در حوزه قفقاز و آناتولی همچون آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان، گرجستان و ترکیه دارد که با جمعیت بزرگ مسلمان اعم از  شیعه و سنّی در طول تاریخ توانسته و در آینده نیز می تواند با لحاظ مفهوم امت اسلامی و با بهره گیری از فرهنگ و تمدن مشترک و مجرب در جریان سازی فرهنگی و علمی بر دیگر کشورهای منطقه و جهان موثر باشند و حصول آن همفکری و هم اندیشی صمیمی و علمی اندیشمندان این کشور ها را می طلبد و جشنواره حاضر، خود نمونه ای از این حرکت می تواند باشد.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز در خصوص روند برگزاری جشنواره خاطر نشان کرد: موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز در اردیبهشت ماه سال 1393  با اهداف مبارکی شروع به فعالیت نمود و پس از ابلاغ فراخوان، 84 اثر از شخصیت های علمی داخلی و خارجی به دبیرخانه واصل شد که پس از بررسی و داوری، 5 نفر به عنوان پدیدآورندگان فاخر در حوزه تاریخ و تمدن و فرهنگ و ادبیات آذربایجان حائز شرایط دریافت نشان فرهنگی و 3 نفر نیز حائز شرایط برای تشویق و دریافت تندیس و لوح شناخته شدند.

اضافه می نماید؛ شعر خوانی توسط اساتید دانشگاه های جمهوری آذربایجان،  ارائه مقاله توسط دکتر مهدی پور از اساتید ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تبریز، پخش نماهنگ ، اهدا فرش  یادبود دست بافی شده توسط بافنده تبریزی به رئیس دانشگاه تبریز، اهداء نشان فرهنگی شهریار از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

لازم به توضیح است؛ درخاتمه جشنواره دکتر رسول اسماعیل زاده، محقق و پژوهشگر فعال فرهنگ و ادبیات آذربایجان، پروفسور واسیم محمدعلی اف، استاد دانشگاه دولتی باکو، پروفسور عیسی حبیب بگلو، رئیس انیستیتو ادبیات آکادمی علوم آذربایجان، پروفسور علی گوزل یوز، استاد دانشگاه استانبول، پروفسور نعمت ایلدیریم، استاد دانشگاه ارزروم ترکیه،نشان فرهنگی استاد شهریار را دریافت کردند و از  مهدی نعلبندی، محقق و پژوهشگر، دکتر ابوالفضل قلی زاده، استاد دانشگاه دولتی نخجوان و محمود ترابی، محقق و پژوهشگر با اهدای لوح سپاس مورد تجلیل قرار گرفت.

یادآور می شود:  این جشنواره  با حضور سفرا و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای آذربایجان، ترکیه و گرجستان ، رایزنان فرهنگی جمهوری آذربایجان و ترکیه در تبریزو  30 مهمان خارجی از کشورهای حوزه قفقاز و آناتولی و شرکت بیش از 200 نفر از اساتید و دانشگاهیان استان برگزار  شد.



































پ/


نظر شما :