دومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان

۱۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰ کد : ۵۷۱۱ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۲۸
دومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورلیی آذربایجان با حضور ۱۶ نفر از شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان این عرصه در ۱۷ آبانماه ۱۳۹۵ به میزبانی دانشگاه تبریز و به همت مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه در تالار وحدت این دانشگاه برگزار گردید.
دومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان

رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این همایش ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (علیه السلام) گفت: ادبیات عاشورایی بخشی از ادبیات دینی است که تاریخ آن به چهارده قرن پیش برمیگردد؛ آنجا که در میدان رزم عاشورا توسط اما حسین (علیه السلام) و یاران با وفایش شروع و توسط پیام رسانان این نهضت عظیم به نسل های بعدی منتقل شد.

دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: برای ادبیات عاشورایی، شاعران و نویسندگان زیادی قلم فرسایی کرده اند؛ اولین کسی که در رثای امام حسین (علیه السلام) شعر سرود، عبیدالله جعفی بود، اما در زبان فارسی، فردوسی از اولین شاعرانی بود که برای عاشورا و کربلا شعر سرود. پس از آن شاعران در قرون متمادی این سرایش شعر در مورد عاشورا و امام حسین (علیه السلام) را ادامه دادند. کسایی مروزی در قرن چهارم، قوامی رازی در قرن ششم، محتشم کاشانی در قرن دهم از بزرگترین این شاعران بودند.

وی در بخش های دیگر سخنان خود، ضمن پرداختن به ادبیات عاشورایی از منظر هنرهای دیگر از قبیل طراحی، نقاشی، فیلم، تئاتر و ... گفت: در قرن حاضر، نویسندگان بزرگی چون سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، استاد شهریار، استاد عابد، سید حسن حسینی و قیصر امین پور در موضوع شعر فارسی و نیز سخن سرایان بزرگی در زبان ترکی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی و در حوزه پژوهش و تحقیق، استاد شهید مطهری، دکتر شریعتی، استاد حکیمی، آیت الله شهیدی و استاد محدثی، کارهای ارزشمندی انجام داده اند که امیدوایم این شعله عشق حسینی تا آخر در سینه عاشقان خاموش نشود.

دکتر پورمحمدی با اشاره به نقاط قوت و ضعف ادبیات عاشورایی گفت: از نقاط قوت ادبیات عاشورایی پرداختن قریب به اتفاق شاعران به بخش های مرثیه و تعزیه آن است؛ اما متأسفانه در ادبیات کلاسیک به بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنانکه باید، پرداخته نشده است و این وظیفه شاعران و نویسندگان است که در این حیطه نیز به تولید آثار وخیم بپردازند.

حجت الاسلام مجتبی نظری نیز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی و عشق به امام حسین (علیه السلام) وقتی ارزشمند است که همراه با عمل باشد؛ یعنی اگر در مورد امام حسین (علیه السلام) و عاشورا الفاظی گفته شود ولی قلب آنرا همراهی نکند، این الفاظ فاقد ارزش خواهند بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: بر همین اساس، وقتی شاعر رجزی را می خواند و هیئت وقتی تعزیه داری می کند، باید با ماهیت حسین (علیه السلام) همخوانی  داشته باشد. گریه کردن هم اگر با دریافت درونی فلسفی قیام عاشورا همراه باشد، ارزشمند است.

وی یادآور شد: بهترین نمونه عملی تجلی قیام عاشورا در قلب ها را می توان در مدافعان حرم اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کرد؛ لذا وقتی ما پیام عاشورا را دریافته ایم که همراهی مدافعان حرم در عراق و سوریه برای ما و در دل ما وجود داشته باشد و از شبهه افکنی های بی مورد دور باشیم.

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: دانشگاهها هم در برابر ادبیات عاشورایی وظایف خطیری دارند؛ می توان در دانشگاهها و گروههای معارف با راه اندازی اتاق فکری برای جواب گویی به شبهات دینی و عاشورایی در این راه پیش قدم و رساله ها و پایاننامه های مرتبط را بدین سمت، رهنمون شد.

بر پایه همین گزارش، رئیس مؤسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز هم در این همایش گفت هدف ما از برگزاری چنین همایشی در محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه آذربایجان را نشان دهیم.

دکتر احمد فرشبافیان، دبیر این همایش افزود: دانشگاه یک محل علمی است، اما این علم هم اگر با فیوضات اهل بیت همراه نباشد، ثمری نخواهد داد. لذا آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی شود، از اینرو در این صحنه تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

وی متذکر شد: هر کس به نحوی در نشر فرهنگ اصیل عاشورا سهیم است. از حاضران در این همایش تا مادحین و شعرا خود وام دار قیام عاشورا دانسته و از هیچ کوششی در این راه دریغ ننمایند.

شایان ذکر است: در این همایش سه نفر از مداحان ایران و آذربایجان به مداحی پرداخته و دو شاعر ایرانی-آذربایجانی نیز شعرخوانی کردند و همچنین قطعات عاشورایی نیز توسط گروههای همخوان اجرا شد.

گفتنی است: در این همایش از بیست و سه نفر شاعر، مداح و محقق داخلی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان، سه هئیت مذهبی تبریز و یک هئیت دانشجویی تجلیل شد.


نظر شما :