همایش علمی، تخصصی صائب تبریزی

۲۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۵ کد : ۵۷۱۸ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۷۶۹
همایش بین المللی شاعر نام آور ایران و آذربایجان، صائب تبریزی با شرکت مهمانانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان و ایران در تاریخ ۲۵ دیماه ۹۵ به میزبانی دانشگاه تبریز و به همت موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه در تالار دانشکده اقتصاد و مدیریت برگزار گردید.
همایش علمی، تخصصی صائب تبریزی

همایش علمی، تخصصی شناخت شخصیت و آثار صائب تبریزی با حضور اساتید دانشگاههای ترکیه، آذربایجان و گرجستان در دانشگاه تبریز برگزار شد. در این همایش رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور به عنوان نماینده توسعه ارتباطات دیپلماسی علمی ایران با کشورهای منطقه به ویژه حوزه قفقاز است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه این دانشگاه در حال حاضر به عنوان یکی از دانشگاههای جامع و برتر کشور ایران آماده هر نوع همکاری علمی و آموزشی با دانشگاههای دنیا بخصوص کشورهای اسلامی و منطقه است، تصریح کرد: کشورهای منطقه بدلیل داشتن مشترکات تاریخ، فرهنگ و زبان، بهتر می توانند از ظرفیتهای همدیگر برای توسعه و پیشرفت منطقه بهرمند شوند، از اینرو ضروری است این نوع تعاملات به نفع ملتهای منطقه گسترش یابد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه تاریخ ، جغرافیا، رنگ، نژاد، زبان و داشتن منابع غنی نمی تواند دلیل محکمی برای توسعه ملتها و کشورها به حساب بیاید، اضافه کرد: رمز توسعه و پیشرفت کشورها و ملتها بیشتر در سایه دانش و فرهنگ بوده و  برای اینکه ما کشورهای منطقه نیز جزو کشورهای توسعه یافته قرار بگیریم، باید در تولید علم و فناوری با توجه به نیاز کشورهای خویش اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تبریز برگزاری چنین نشستهای علمی، همایش ها، کنفرانس ها و کارگاههای مشترک را برای توسعه دیپلماسی علمی ضروری بیان کرد و افزود: با توسعه ارتباطات علمی و برای استفاده از توانمندیهای همدیگر در سایر فعالیتهای اقتصادی و سیاسی می توان گام های موثری برداشت.

 

وی نویسندگان، شعرا و بزرگان اندیشه که در همه کشورها شناخته شده هستند را موضوع مناسب برای همکاری های علمی مشترک و گسترش آنها عنوان کرد و گفت: با تحقیقات علمی درباره این اشخاص و آگاهی از فرهنگ همدیگر، گسترش و زمینه همکاری های علمی فراختر خواهد شد.

دکتر احمد فرشبافیان، رئیس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه در این نشست با بیان اینکه کشور ایران شعرا، ادبا و نویسندگان بزرگی دارد که از جمله آنها صائب تبریزی است، گفت: اینها سرمایه های بزرگ ما هستند و ما نیز برای شناساندن مفاخر و مشاهیر ادبی و معرفی آثار ارزشمند این بزرگان برای نسل امروز و فردا باید بیش از اینها تلاش کنیم.

در این نشست یکروزه پروفسورعیسی حبیب بیگلو، قائم مقام آکادمی علوم آذربایجان، در خصوص "صائب تبریزی و گرایشات جدید در شعر کلاسیک"، دکتر محمد مهدی پور استاد دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی در زمینه " معرفی صائب و نگاهی به اشعار اخلاقی او "، دکتر محمد آتالای، استاد دانشگاه استانبول درباره "صائب در نگاه ادبای ترکیه"،  دکتر ابراهیم اقبالی از دانشگاه تبریز در خصوص"نمود فرهنگ هند در ساختار صور خیال دیوان صائب"، دکتر تیمور کریملی، از آکادمی علوم آذربایجان در"رابطه سنت و تجدد در آثار صائب"، دکتر محمد خاکپور، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در زمینه "انسجام و عدم انسجام در اشعار صائب"، دکتر هلن گیوناشویلی شرق شناس گرجستان در خصوص "شناخت ایران"، پرفسور پاشا کریم اف، از آکادمی علوم آذربایجان در زمینه"صائب تبریزی استاد سبک هندی" و دکتر محمدعلی موسی زاده عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی در زمینه"خصوصیتهای سبک هندی در اشعار ترکی صائب تبریزی"به ارایه مقاله های خود پرداختند.


( ۴ )

نظر شما :

شهرآشوب ۲۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۳
با سلام بنده کتابی با دستخط صائب دارم.خواستم برای فروش بگذارمش ولی به بنده پیشنهاد شد در کشورهایی مثل ترکیه و آذربایجان به قیمت بیشتری میخرند ولی دلم میخواد این کتاب در کشور خودمون باشه.لطفا راهنمایی بفرمایید
پاسخ مدیر سایت ۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۸

با سلام و احترام

کاربر محترم *شهر آشوب* با تشکر از نظر و لطف جنابعالی لطفا ایمیل تان را بررسی فرمائید.

با تشکر.