مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در نخجوان

۰۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۶ کد : ۵۸۸۶ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۷۱۸
به مناسبت بزرگداشت بیست و ششمین سالروز ارتحال حضرت امام،نخستین نشست علمی " بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی وتربیتی شخصیت امام خمینی (ره)" با شرکت استادان و صاحب نظران ایرانی و نخجوانی در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان برگزارشد. در این نشست، منصورآیرم سرکنسول کشورمان، حسین آقا زاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری، دکتر نزهت از دانشگاه ارومیه، دکتر فرشبافیان از دانشگاه تبریز، دکترابولفضل رئیس دانشکده ادبیات آکادمی علوم جمهوری خود مختار نخجوان در وصف عرفان حضرت امام ( ره ) سخنرانی کردند
مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در نخجوان

بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام و نشست علمی بررسی سیره عرفانی امام (ره) در نخجوان

به مناسبت بزرگداشت بیست و ششمین سالروز ارتحال حضرت امام،نخستین نشست علمی " بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی وتربیتی شخصیت امام خمینی (ره)"  با شرکت استادان و صاحب نظران ایرانی و نخجوانی در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان برگزارشد. در این نشست، منصورآیرم سرکنسول کشورمان، حسین آقا زاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری، دکتر نزهت از دانشگاه ارومیه، دکتر فرشبافیان از دانشگاه تبریز، دکترابولفضل رئیس دانشکده ادبیات آکادمی علوم جمهوری خود مختار نخجوان در وصف عرفان حضرت امام ( ره ) سخنرانی کردند.

در این مراسم همچنین رئیس اداره وزارت امورخارجه، رئیس شعبه امور اجتماعی، رئیس اتحادیه نویسندگان و نماینده مجلس عالی و رئیس کمیته امور دینی مجلس جمهوری خود مختار نخجوان و تعدادی از ایرانیان مقیم و خانواده های اعضای نمایندگی شرکت داشتند.

مراسم با تلاوت آیاتی از قران مجید آغاز شد و ابعاد شخصیت امام راحل از منظر عرفان، اخلاق و تربیت توسط سخنرانان مورد بازشناسی قرار گرفت. در ابتدا سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نخجوان در سخنرانی خود، ویژگیهای عرفانی، اخلاقی، تربیتی و ادبی امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران را  برشمرد و تکیه به اسلام و توجه به رای و نظر مردم و دور اندیشی عمیق و آگاهانه سیاسی ایشان به مسائل جهان اسلام را از جمله عوامل موفقیت این رهبر عالیقدر در پیروزی انقلاب اسلامی توصیف کرد.

سپس وابسته فرهنگی سرکنسولگری با اشاره به تمایزات و تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابات جهان، تصریح نمود که ویژگی‌های بی‌ نظیر انقلاب اسلامی ریشه در افکار، باورها، منش و کردار امام راحل دارد که آن هم نشأت‌گرفته از عرفان، اخلاق و تربیت امام (ره) است.

همچنین دکتر فرشبافیان استادیار گروه ادبیات دانشگاه تبریز و رییس موسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز مقاله خود را تحت عنوان جلوه‌ای از عرفان و ادب امام خمینی (ره) ارایه کرد و در سخنان خویش تاکید کرد که عرفان امام از نوع منحصر به شخصیت آن حضرت بعد از انبیا و ائمه معصومین (ع) است و آن عرفان اسلامی یا همان عرفان مثبت است.

دکترابولفضل رئیس دانشکده ادبیات آکادمی علوم جمهوری خود مختار نخجوان نیز امام خمینی را نه یک شخصیت ملی بلکه یک شخصیت بزرگ دینی و سیاسی که برای دنیا شاخته شده است توصیف کرد و گفت امام خمینی علاوه بر ترویج تفکر دینی و انقلابی، روحیه وحدت و برادری را در میان مسلمانان زنده کرد و روابط دوستانه ای که در حال حاضر بین ایران و آذربایجان وجود دارد برگرفته از تفکرات رهبران بزرگی چون امام خمینی و حیدر علیف رئیس جمهور فقید آذربایجان است.

در ادامه دکتر نزهت عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه نیز مقاله ای با عنوان بررسی مبانی آراء و اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) - با تاکید بر آثار ادبی و عرفانی ارایه نمود و در سخنان خود، آثار علمی و دیوان شعری این حکیم فرزانه را مشحون از  مضامین، معانی و مفاهیم عمیق و دقیق عرفان اسلامی دانست که  منعکس کننده تصویر والای عرفان شیعی است.

رئیس اداره وزارت خارجه نخجوان نیز با اشاره به ویژگیهای مردمی امام خمینی (ه) گفت، این رهبر بزرگ تنها موجب تغییر سیاسی در ایران نشد بلکه طرز تفکر مسلمانان را تغییر داد و از جمله عوامل موفقیت ایشان ایجاد ارتباط صمیمانه و مستحکم بین مردم و حاکمیت بود. امام خمینی غلبه اعتقاد، ایدئولوژی و معنویت بر مادیات را به مردم جهان نشان داد و دنیا در جنگ تحمیلی علیه ایران به چشم خود دید که چگونه اعتقاد می تواند بر اسلحه پیروز شود.

در پایان مراسم از شرکت کنندگان به صرف شام پذیرایی بعمل آمد. 


نظر شما :