دومین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۵:۱۵ کد : ۵۸۹۲ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۲۴۹
دومین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار با تجلیل از پژوهشگران و شهریارشناسان داخلی و خارجی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
دومین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد.

رئیس دانشگاه تبریز در این مراسم با تأکید بر اینکه 27 شهریور، سالروز درگذشت شهریار در تقویم رسمی کشور به عنوان بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است، گفت: این موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ در عین اینکه ایرانیان قدردان همه شاعران و ادیبان تاریخ ادبیات خود هستند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، در ادامه با تأکید بر اینکه آوازه شهریار شاعر معاصر ایرانی فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور است، افزود: در حال حاضر همه در منطقه و جهان به نوعی با آثار وی آشنا بوده و آنها را دوست دارند. زیرا اشعار وی از سویدای دل و سرشار از اعتقاد است؛ او شاعری مردمی است که شاهد بر این ادعا شاهکار ماندگار وی، "حیدر بابا یه سلام" و پذیرش آن در میان عامه است.

وی یادآور شد: شهریار، شاعری آیینی، ارزشی و انقلابی بود، که همراه شعرش، راویگر حماسه ها و مظلومیت رزمندگان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس بود.

رئیس دانشگاه تبریز، با اعلام اینکه این همایش به منظور ارج نهادن به جایگاه فراملی استاد شهریار و تأثیرگذاری ایشان در مرزهای دوردست، در این دانشگاه برگزار می شود، تصریح کرد: دانشگاه تبریز با اجرای این جشنواره در دو سال اخیر و اعطای نشان علمی و جایزه ادبی به پژوهشگران برگزیده داخلی و خارجی و تقدیر از آنها، سعی در پاسداشت مقام والای این شاعر و نیز ایجاد انگیزه برای تحقیقات بیشتر در میان پژوهشگران در زمینه شهریارشناسی دارد.

معاون سازمان حوزه هنری تبلیغات اسلامی کشور نیز ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: شهریار با آشتی دادن مردم با شعر و بویژه با گفتن شعرهای ترکی و فارسی نقش بسیار برجسته ای در اعتلای شعر این سرزمین داشته است.

فاضل نظری گفت: شهریار، شاعری حماسی سرا و مردمی بود و غم انسان داشت و همین نگرش انسانی و عاطفی وی موجب شده مخاطب امروز همچنان با غنای ادبی شعر او همراه باشد.

وی افزود: شهریار بر شاعران هم ­عصر و نسل های بعدی، تأثیر بسیار گذاشته است و بخش جدی شعر انقلاب، مرهون ذوق و سلیقه شعر اوست که با آشتی دادن مردم با شعر و ایجاد لحن حماسی و عاطفی نقش ارزنده ای در اعتلای شعر و ادب ایران­ زمین داشته است.

شهردار تبریز نیز در این جشنواره با تأکید بر اینکه شهریار کارهای ماندگار و ارزشمندی در حوزه ادب و فارسی برای کشور انجام داده که امروزه همه از آن با افتخار یاد می کنند، گفت: حفظ و صیانت از آثار وی، وظیفه همگان و یک رسالت خطیر فرهنگی است.

دکتر صادق نجفی در ادامه با تاکید بر اینکه تاثیر شعر و اندیشه شهریار موجب شده که سالروز درگذشت این شاعر بزگ کشور، به نام روز ملی شعر و ادب نامگذاری شود، افزود: این شاعر بی بدیل، میراث­ دار به حق قله­ های ادبی است و ایمان، صداقت و باورهای اعتقادی و انقلابی در شعرش موج می­ زند.

وی با بیان اینکه غنای ادبی شعر شهریار، در شعر ادبیات عامه و فولکلور نیز بی­ بدیل بوده و مرزهای دوردست را درنوردیده است، افزود: در همین خصوص سعی داریم در سال­ های آینده و بخصوص در سال 2018 یک کنگره بین­ المللی به منظور شناساندن این شاعر در دنیا و تجلیل از پژوهشگران حوزه ادب و ایران در مقبره­ الشعرا برگزار نماییم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه چشم­ انداز پروژه بهسازی و ساماندهی مقبره­ الشعرا، هم در خدمت زیرساخت­ های فرهنگی بخصوص در حوزه شهریارشناسی خواهد بود، یادآور شد: پروه بهسازی مقبره­ الشعرا با در نظر داشتن تالارها، گذرگاه ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن­ های زیبا و مجهز، در زیربنای یازده هزار متر مربع طراحی شده و تاکنون یک هزار میلیارد ریال در بخش­ های مختلف آن هزینه شده است.

رییس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز نیز در این آیین با بیان اینکه اولین دوره این جشنواره در سال گذشته با مشارکت حوزه هنری استان و دانشگاه برگزار شد، گفت: امسال نیز دومین جشنواره با هدف ایجاد تعاملات فرهنگی بین کشورهای منطقه قفقاز، آناتولی و آسیای میانه برگزار می­ شود که از برگزیدگان کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، گرجستان و ایران با اهدای نشان فرهنگی شهریار، جایزه ویژه، تندیس و لوح سپاس تقدیر می­ شود.

دکتر احمد فرشبافیان افزود: بیست و هفت شهریور روز همه شاعران و ادبای بزرگ ایران و حوزه تمدنی ادب فارسی است و چه افتخار بزرگی است برای شهریار که در عصر حاضر، عاشق و عارف گشته است و چه فخر روشنی برای شعرای ادب فارسی که چهره حکیمانه­ شان در سیمای شهریار بزرگ، عیان گشته است.

بر پایه همین گزارش؛ در این آیین شش نفر از پژوهشگران داخلی و خارجی: پروفسور واسیم محمدعلی­ اف، استاد الهیات دانشگاه دولتی باکو، پروفسور ناجی توکماک استاد دانشگاه یدی­ تپه استانبول ترکیه، پروفسور نومادی بارتایا، استاد و رییس بخش شرق­ شناسی دانشگاههای تفلیس و کوتایسی، پروفسور هاملت عیسی­ خانلی استاد دانشگاه خزر باکو، پروفسور ناصر محمد، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پنجاب پاکستان و حجت­الاسلام و المسلمین دکتر محمدنژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تندیس و  نشان فرهنگی شهریار را دریافت کردند.

همچنین دکتر اسمیرا فواد (شکور اوا)، استاد انستیتو ادبیات آکادمی علوم آذربایجان و ایساک نوروز اف، فعال در عرصه فرهنگ و ادب گرجی و ایرانی از کشور گرجستان، لوح تقدیر و تندیس جشنواره را به خود اختصاص دادند و از جمشید علیزاده، محقق تبریزی و مصطفی قلیزاده، پژوهشگر ادبیات آذری، با اهدای لوح یادبود دانشگاه تبریز قدردانی به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از گزیده آثار مکتوب حوزه شهریارشناسی از جمله "نگاهی به دریا"، "ده نامه به شهریار"، "آزاد و اتحاد"، "بخشی از قرآن با محوریت سوره مائده"، "فصلی از آثار منثور"، "دنیا ایشی"، مجموعه آثار ترکی منتشر نشده استاد شهریار، "دوری و دیری­ ها"، "برگزیده کتاب­ شناسی استاد شهریار" "سروده ­های آبشار"، ترجمه استاد شهریار از انگلیسی به فارسی، "مجموعه مقالات کنگره" و "نگاهی تحلیلی به شعر ترکی آذربایجان" رونمایی شد.

خاطر نشان می­ شود این جشنواره با همکاری و مشارکت شهرداری تبریز، حوزه هنری استان، مدیریت همکاری های علمی و بین ­المللی دانشگاه، به همت موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در تالار لعل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر برگزار شد.

 


نظر شما :