نشست علمی تخصصی فضولی شناسی در دانشگاه تبریز برگزار گردید.

۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۱۲ کد : ۵۹۴۴ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۳۵۳
نشست یکروزه علمی تخصصی فضولی شناسی از سوی موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه با حضور اندیشمندان جمهوری آذربایجان و اساتید دانشگاههای استان در دانشگاه تبریز برگزار شد.
نشست علمی تخصصی فضولی شناسی در دانشگاه تبریز برگزار گردید.

رئیس دانشگاه تبریز ضمن گرامیداشت مقدم مهمانان داخلی و خارجی، اظهار امیدواری کرد: برگزاری چنین نشست هایی، سرآغاز همکاری اساتید دو کشور باشد تا برای دیگر شخصیت های بزرگ آذری زبان مانند استاد شهریار و نظامی بزرگداشت های علمی برگزار شود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: هر چند ایران با همسایگان خود روابط حسنه ای دارد؛ اما رابطه با آذربایجان مانند ارتباط دو برادر است و دو کشور داری مشترکات بسیاری مانند اشتراکات دینی و زبانی هستند که می توان از آنها برای توسعه و رفاه ملت استفاده نمود.

وی یکی از مهمترین اولویتهای ارتباط بین دو کشور را، ارتباط علمی عنوان کرد و افزود: علم، بر خلاف دیپلماسی های دیگر حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد و ما باید با تقویت روابط علمی، دشمنان را که سعی می کنند تا سنت ها و فرهنگ ما را از بین ببرند، ناکام بگذاریم.

علی علیزاده، سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز نیز در این نشست، اشتراکات آذربایجان و ایران را عاملی برای تقویت ارتباطات علمی دانست و گفت:  حفظ دارایی ملی و معنوی از ضروری ترین امور است و برگزاری چنین نشست هایی ی تواند ما را به این هدف نزدیک کند.

وی همچنین فضولی را شاعر اهل بیت خو.اند و افزود: فضولی یک شاعر ملی و یا منطقه ای نیست، بلکه شخصیتی است که فرهنگ ترکی آذری را با زبان شعر به جهان معرفی نموده است و جوانان ما باید با شناخت علم، ادبیات، ایمان و روحیه اینچنین بزرگانی، الگوی دیگران باشند.

دکتر سید ابراهیم ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان نیز طی سخنانی در این نشست، بهره برداری از پتانسیل های موجود برای گسترش روابط را ضروری خواند و گفت: تعاملات دو کشور در سال های اخیر توسعه بسیاری پیدا کرده است و با نظر به اینکه هیچ کشوری مانند این دو ، از مشترکات تمدنی، مدنیتی، دینی و زبانی برخوردار نیستند، می توان با تبادل استاد و دانشجو و کارهای مشترک پژوهشی این تعاملات را رونق بخشید.

وی به برگزاری کنفرانس فضولی شناسی در آذربایجان هم اشاره کرد و افزود: طی هماهنگی های انجام شده با دانشگاه تبریز جنین نشستی در یک ماه آینده با حضور اساتید دانشگاههای استان در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

دکنر احمد فرشبافیان، رییس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز نیز هدف از برگزاری این نشست را افزایش ارتباطات فرهنگی و علمی بین دو کشور بیان نمود و افزود: در این نشست چهار نفر از اندیشمندان جهوری آذربایجان و چهار نفر از اساتید دانشگاههای استان به ارائه مقاله در مورد آثار و افکار فضولی پرداختند.

در این نشست دکتر دلاور عظیمی لی با عنوان "بن مایه های تاریخی زندگی اهل بیت در آثار فضولی"، دکتر اسدالله واحد با عنوان "ساقی نامه های فضولی"، دکتر قلی اف با عنوان "زندگی و آثار فضولی"، و دکتر محبوب طالعی با عنوان "ظرائف و دقائق عرفانی در اشعار فضولی" و "منقبت خوانی اهل بیت از آثار فضولی" توسط دکتر محمد مهدی پور، دکتر رفیق علی اف از آذربایجان با موضوع "بنیان علمی اسلام و شعر فضولی"، دکتر ابراهیم اقبالی با موضوع "فضولی و مثلث السنه ثلاثه اسلامی"، دکتر توفیق نجف لی با موضوع "وضعیت سیاسی اجتماعی آذربایجان در عصر فضولی" و ابراهیم رنجبر با موضوع "گوهر انسانیت در اشعار فضولی" به ارئه مقاله پرداختند.

مراسم اختتامیه این همایش نیز با سخنرانی محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در تالار علامه جعفری برگزار شد.

وی، ملا محمد فضولی را شاعر تاثیرگزار در تاریخ ادبیات خواند و گفت: نقش تفکر فضولی در ادبیات مذهبی و معنویات بر کسی پوشیده نیست و با نگاه علمی و دقیق می توان اندیشه های اسلامی وی را نشر داد.

سعیدی افزود: ما باید از داشته های غنی فرعهنگی و ادبی خود به بهترین نحو دفاع کنیم و نگذاریم که تفرقه ها و عدم اتحاد ملل اسلامی که از نقشه های شوم دشمنان است، تاریخ، ادبیات و فرهنگ ما را از هم بگسلد.

ایشان، در ادامه به چگونگی پیدایش گروهک تکفیری داعش از طریق سازمان دهی و تجهیز توسط دول غربی اشاره کرد و گفت: همچنان رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سخنان اوباما، رییس جمهور آمریکا و اقدام نظامی غربی ها برعلیه داعش فرمودند، آمریکا خودش موجب پیدایش داعش و گروههای تکفیری است و با این عمل سعی در تفرقه و جداسازی ملت های مسلمان در سرتاسر دنیا دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پایان برکات نشست فضولی شناسی را متذکر شد و افزود: هدف اجلاس های اینچنینی، نزدیک ساختن قلب ها به همدیگر و ایجاد پل ارتباطی محکم و استوار بین اساتید و متفکران بزرگ هر دو دولت است و امیدواریم که در آینده، شاهد چنین برنامه هایی در ابعاد وسیع تری باشیم.

 


( ۱ )

نظر شما :