بررسی زمینه های مشترک همکاری علمی میان موسسه قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز با دانشگاه وان یوزینجی ایل ترکیه

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۵ کد : ۵۹۵۱ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۱۲
با حضور هیات دانشگاهی وان ترکیه ، زمینه های همکاری مشترک علمی میان دانشگاه تبریز در حوزه فعالیت های موسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه و دانشگاه وان یوزینجی ایل ترکیه بررسی شد.
بررسی زمینه های مشترک همکاری علمی میان موسسه قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز با دانشگاه وان یوزینجی ایل ترکیه

در آغاز جلسه مشترک هیات دانشگاهی وان با هیات رئیسه دانشگاه تبریز و اعضای شورای راهبردی و پژوهشی موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه، دکتر احمد فرشبافیان رئیس موسسه، با توضیح سابقه همکاری این موسسه با دانشگاههای ترکیه از نقش سرکنسول و وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی در ارزروم قدردانی کرده و برنامه های طراحی شده برای هیات دانشگاهی وان را در مدت اقامت در تبریز تشریح کرد. آنگاه دکتر حمیدرضا قاسم زاده قائم مقام دانشگاه تبریز گفت: در تبریز، تاریخ دانشگاه به حدود 700 سال پیش بر می گردد؛ زمانی که دانشگاه بزرگ ربع رشیدی به عنوان دانشگاهی جامع در اکثر زمینه های علمی فعال بود و اساتید و دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل و تدریس به آنجا می آمدند. دانشگاه تبریز نیز در امتداد همان دانشگاه بوده و با 21 دانشکده، بیش از 24 هزار دانشجو، بیش از 750 هیات علمی، 10 مرکز تحقیقاتی و بیش از 200 آزمایشگاه مجهز، یکی از قدیمی ترین و جامع ترین دانشگاه های ایران است.

وی افزود: دانشگاه تبریز از افزایش همکاری های میان دانشگاه های منطقه قفقاز و همسایه همچون وان ترکیه استقبال می کند. همچنین توقع دارد علاوه بر اینکه دوره های دانش افزایی زبان فارسی که چند دوره توسط موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه برگزار شده و طرح های پژوهشی مشترک بین اساتید طرفین نیز انجام گرفته و گروه های دانشجویی منظم به دانشگاه های مقابل اعزام شوند و نشست های تحقیقی مشترک نیز بین کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و ایران برگزار شود.

دکتر مرات دمیرل معاون رییس دانشگاه یوزینجی ایل وان ترکیه  نیز در این نشست ضمن تشکر از پذیرایی و مهمان نوازی مسوولین موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه و ابراز خوشحالی از برگزاری چنین نشست هایی گفت: دانشگاه وان ترکیه درسال 1982 میلادی تاسیس شده و هم اکنون دارای 15 دانشکده بوده و رشته‌های متعددی از قبیل علوم وفنون، طب، دامپزشکی و دندانپزشکی تحصیل می شود.

 

وی افزود: دانشگاه وان بر اساس تفاهم نامه های قبلی از گسترش پروژ های مشترک بین دو دانشگاه استقبال می کند .در همین راستا، دانشجویان اعزامی به دانشگاه وان، از نظر اسکان و سایر همکاری ها مشکلی نخواهند داشت.

بر اساس همین گزارش: دکترذکی تاش تان رییس دانشکده ادبیات، دکترمهمت صالح آری رییس دانشکده الهیات، دکترمهمت آیدین رییس دانشکده اقتصاد، دکترشفیق تفنگچی رییس دانشکده کشاورزی، دکترمهمت زکی دومان از اعضای هیات علمی گروه علوم سیاسی و دکتر رها سویدان از اعضای هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه وان ترکیه و دکتر علی حسین زاده دلیر معاون پشتیبانی و توسعه منابع، دکتر محمد تقی اعلمی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی ، دکتر محمد مهدی پور رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دکتر محمدرضا نیکجو رییس پردیس های خودگردان و تنی چند از اعضای شورای راهبردی و پژوهشی و اعضای هیأت علمی داخلی و خارجی موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز به معرفی مختصر واحدهای مربوطه پرداختند.

شایان ذکر است: هیاتی متشکل از معاون و روسای دانشکده دانشگاه وان جهت بررسی گسترش راه های همکاری به تبریز سفر کرده اند.

اضافه می کند: بازدید از کتابخانه مرکزی دانشگاه و موزه تاریخ و فرهنگ و تشکیل جلسه کاری با رئیس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه  و برنامه ریزی برای تداوم همکاری ها از دیگر برنامه های این نشست بود. که همه آنها به طور موفقیت آمیز به انجام رسید.

 

 

 

 

 

 


نظر شما :