سومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

۲۰ مهر ۱۳۹۶ | ۰۹:۱۰ کد : ۶۶۱۲ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۴۶۵
سومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان، از سوی موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز، با تجلیل از ۱۹ تن از شاعران، محققان و مداحان داخلی و خارجی در تاریخ ۱۹مهرماه در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.
سومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

رئیس دانشگاه تبریز در این همایش گفت: از عمده ترین اهداف برپایی چنین همایش هایی اشاعه فرهنگ حسینی در منطقه و تبیین راه و رسم سید الشهداء در قالب ادبیات و هنر و گردهمایی شاعران، سخنوران و ادیبان در جغرافیایی فراتر از ایران است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی همچنین با اشاره به پیشینه غنی فرهنگ حسینی در آذربایجان و شاعران و مرثیه سرایان بزرگ در این خطه افزود: دانشگاه ها باید به حوزه ادبیات، به ویژه ادبیات عاشورایی بیشتر توجه کنند چرا که این حوزه، ادبیاتی غنی همراه با فرهنگ ناب زندگی برای جوامع بشری است.

در این همایش، حجه الاسلام و المسلمین عبدالحمید باقری بنابی به عنوان سخنران تخصصی، به جایگاه محرم و کربلا اشاره کرد و گفت: در سوره فجر که به سوره امام حسین علیه السلام مشهور است، به ده شب قسم خورده شده است که بر اساس نظر عالمان دینی، سه روایت مشهور در خصوص این ده شب مطرح است. برخی آن را دهه اول ذی الحجه، برخی دهه آخر رمضان و برخی دیگر، این ده شب را، دهه اول محرم می دانند که این دیدگاه از جایگاه رفیع محرم و عاشورا حکایت دارد. این خطیب تبریزی در ادامه با اشاره به فلسفه قیام امام حسین علیه السلام افزود: باید به این نقطه مهم دقت شود که امام حسین علیه السلام با آگاهی کامل به کربلا آمد. لذا ایشان نه برای برپایی حکومت بلکه برای احیای دین ناب محمدی قدم در این عرصه نهاد و این موضوع را در سخنان حضرت در هنگام خروج از مکه می توان مشاهده کرد که فرمودند: چه بسیار مشتاق دیدار گذشتگان خویشم، مثل شوق یعقوب به یوسف. برای من شهادتگاهی برگزیده شده که حتماً آن را دیدار می کنم. گویا میبینم گرگ های گرسنه دشت های نواویس و کربلا بند بند مرا از هم می درند.

وی همچنین به اهمیت برگزاری مراسمات مختلف عاشورایی پرداخت و گفت: مجالس عزاداری، نوحه خوانی ها، همایش های خیابانی، سرایش شعر عاشورایی و ... در راستای احیای نهضت عاشورا و قیام خونین امام حسین علیه السلام است و چه بسا، اگر این محافل و مجالس نبودند بعد از گذشت سالها، دیگر نشانی ازعاشورا و کربلا نمانده بود.

در ادامه رئیس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه و دبیر سومین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان نیز گفت: این همایش زمانی برگزار می شود که ویژگی مهم فرهنگ ایثار و شهادت در جهان آشکار شده و حتی دشمنان فرهنگ مقاومت و عاشورا هم اقرار می کنند که عامل اصلی پیشرفت مسلمانان فرهنگ ناب عاشورا و فرهنگ مقاومت است.

دکتر احمد فرشبافیان افزود: اگر دشمن گزینه های روی میز برای خودش مطرح می کند، گزینه های روی میز ما با این فرهنگ آشکار می شود. امروز فرهنگ عاشورا در ترکیه و آذربایجان خودش را با شاعران و مداحانی نشان می دهد که با تمام محدودیت ها در راه بسط فرهنگ مقاومت و ایثار با تأسی از فرهنگ ناب عاشورایی تلاش می کنند.

خاطر نشان می شود: در این همایش از نوزده شاعر، محقق، مداح داخلی و خارجی شعر و ادبیات عاشورایی آذربایجان و یک هیأت دانشجویی (ده شاعر، محقق و مداح خارجی شامل: ائلشن خزر، یاشار جاهد، میرآقا رحیم بخشیف، افغان شریف اف، عادل اکبراف، زامیق محموداف، سلیمان پولاد، ولی بدر، حسین ترک ائلی، عقیل ییلدیز، چهار مداح داخلی شامل: ولی الله کلامی زنجانی، مهدی خادم آذریان، مهدی قربانی و مهدی لیثی و چهار شاعر داخلی شامل نادر سالک، مهدی رستمی، قادر نوجوان و محمدرضا بحری و مهدی نعلبندی، مسئول هیأت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه تبریز) تجلیل به عمل آمد.

یادآور می شود: اجرای تواشیح توسط گروه بین المللی طارق و مداحی توسط مداحان اهل بیت علیهم السلام از دیگر برنامه های این همایش بود.


( ۱ )

نظر شما :

سید ۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۵۸
ببخشین یه سوال داشتم، فیلم های این همایش رو از کجا میشه تهیه کرد؟
پاسخ مدیر سایت ۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۱

جناب آقا سید با سلام و احترام

با تشکر از نظر و لطف جنابعالی جهت دسترسی و اطلاع از نحوه دریافت عکس ها و فیلم های همایش های موسسه به صورت حضوری به دفتر موسسه به آدرس ذیل مراجعه و یا برای راهنمایی بیشتر با شماره تماس 33314758-041 در طول وقت اداری بجز روزهای پنجشنبه و جمعه تماس حاصل فرمایید.  مدیریت موسسه

آدرس موسسه: تبریز - بلوار 29 بهمن - دانشگاه تبریز - ساختمان کتابخانه مرکزی - طبقه اول - موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه

 همچنان با ما همراه باشید.