کنفرانس وحدت و اجتناب از افراطگری با عنوان " همزیستی دینی" در دانشگاه ارزروم برگزار شد.

۰۴ آذر ۱۳۹۶ | ۱۰:۲۳ کد : ۶۶۶۸ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۱۸۴
به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و مشارکت دانشکده الهیات دانشگاه آتاتورک ارزروم و موسسه تحقیقاتی قفقاز ،آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز کنفرانس وحدت و اجتناب از خشونت و افراطی گری با عنوان " فرهنگ همزیستی دینی" در دانشکده الهیات دانشگاه ارزروم برگزار شد.
کنفرانس وحدت و اجتناب از افراطگری با عنوان " همزیستی دینی" در دانشگاه ارزروم برگزار شد.

    این کنفرانس با حضور سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران، رئیس دانشکده الهیات و جمع کثیری از اساتید و دانشجویان رشته های مختلف در سالن اجتماعات دانشکده الهیات برگزار شد.

   دکترسعیدعلیزاده رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تبریز ( اعزامی از سوی موسسه قفقاز، آناتولی و آسیای میانه ) سخنان خود را با عنوان بنیان های فلسفی و کلامی همزیستی دینی و مقابله با افراط گرایی آغاز کردند و گفتند : براساس اصول اسلامی جمهوری اسلامی ایران امروزه با دانشمندان سایر ادیان الهی گفتگو می نماید ومعتقد است با گفتگو می توان بسیاری از اختلافات را حل وفصل کرد . اهل سنت برادران دینی ما هستند و لذا گفتگو با برادران دینی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران می باشد . جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار برادران دینی خود بوده است . افرادی که امروز بنام دین اسلام سر می برند ساخته و پرداخته کشور های غربی هستند .

   دکتر علیزاده اظهارداشت: انتظارمیرود علما و روحانیون با تدابیر اندیشمندانه خود، راه نفوذ افراطی بسته و راه حق وحقیت را به جوانان مسلمان تبین نمایند .

   سپس دکتر نجدت چاغیل عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارزروم با عنوان همزیستی دینی در پرتو نور قرآن گفتند : براساس بسیاری از آیات قرآن ، مسلمان و مومنین برادران دینی هستند و لذا می توان با گفتگو اختلافات را  حل و فصل نمایند . ایشان اضافه کردند معتقدم تنها راه همدلی و برادری رفت و آمد ها و گفتگوی فیمابین علمای اسلامیست .

   در ادامه دکتر مصطفی ماجت عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارزروم با عنوان اتحاد در جامعه اسلامی از تئوری تا عمل سخن گفتند :

   ایشان با اشاره به اختلافات و زمینه های آن در جامعه اسلامی و سوء استفاده  و دامن زدن کشورهای غربی و آمریکا به اختلافات بین مسلمان ، گفتند :

   ایجاد گردهمایی های مشترک، شناخت بیشتر جوامع اسلامی از سوی یکدیگر، دسترسی به منابع مذاهب مختلف، رعایت اعتدال و ادب در هم اندیشی ها و انتقاد سازنده از جمله راهکارهای لازم برای برونرفت از بحران تفرقه در امت اسلامیست.

   در پایان  مراسم ریاست دانشکده الهیات ضمن تشکر از وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برای فراهم آوردن فضای همدلی با اهدای لوح سپاس از استاد ایرانی شرکت کننده در این نشست تقدیر و تشکر نمود.


نظر شما :