برگزاری نشست علمی تخصصی بین المللی شمس تبریزی

۱۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۷ کد : ۷۷۲۲ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۳۵۴
نشست علمی تخصصی شمس تبریزی با همت موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه با شرکت اساتید و محققان دانشگاه تبریز و آکادمی علوم باکو در تالار خاقانی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه تبریز برگزار گردید.
برگزاری نشست علمی تخصصی بین المللی شمس تبریزی

     نشست علمی تخصصی شمس تبریزی با شرکت اساتید و محققین دانشگاه تبریز و آکادمی علوم باکو جمهوری آذربایجان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

      بر پایه همکاری های مشترک موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز و آکادمی علوم باکو، نشست علمی تخصصی شمس تبریزی با حضور محققان دانشگاه تبریز  و آکادمی علوم باکو در تاریخ 17 تیرماه 97 در این دانشگاه برگزار شد.

     دکتر احمد فرشبافیان رئیس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه در آغاز بکار این همایش با توجه به همکاری مشترک و صمیمانه گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه و آکادمی علوم باکو با اشاره به برگزاری همایش ها و نشست های علمی تخصصی گوناگون در گذشته ما بین اساتید و محققین این دو دانشگاه و برنامه ریزی برای همایش های علمی- ادبی در آینده از حسن همکاری این آکادمی قدردانی نمودند.

     در ادامه پروفسور عیسی حبیب بیگلو رئیس آکادمی علوم باکو ضمن تشکر از دانشگاه تبریز برای میزبانی این همایش و با اشاره به جایگاه این عارف بنام، شمس تبریزی را یکی از افتخارات تاریخ ادبیات برشمردند و برگزاری این نوع از همایش ها و نشست ها را عاملی برای تحکیم روابط علمی - ادبی هر دو دانشگاه دانستند.

     در این نشست پروفسور عیسی حبیب بیگلو در خصوص" ادبیات عرفانی شمس تبریزی"، دکتر مهدی مهدی پور  در خصوص " شمس تبریزی از نگاه مهاجر بلخ"، تیمور کریملی در خصوص " شمس تبریزی در ادبیات کلاسیک"، دکتر ابراهیم اقبالی در خصوص " نگاه شمس تبریزی به عرفان پیش از خود"، سمیر ستار اف در خصوص " شمس تبریزی در آذربایجان"، دکتر محمد خاکپور در خصوص " نگاهی به اندیشه های انسانگرایانه در عرفان شمس تبریزی" و دکتر محمدرضا عابدی در خصوص " ارادت متقابل مولانا و شمس تبریزی" به ایراد سخنرانی پرداختند.

     لازم به ذکر است که این سلسله نشست های علمی و تخصصی بر اساس تفاهم نامه بین موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز و آکادمی علوم باکو  برگزار و در سال گذشته نیز نشست های تخصصی "خورشید بانوی ناتوان" و " پروین اعتصامی"  با حضور گروه علمی دانشگاه تبریز در آکادمی علوم باکو  در جمهوری آذربایجان برگزار شده است.

     دیدار با رئیس دانشگاه تبریز، بازدید از روستای تاریخی-توریستی کندوان و بازدید از مقبره شمس تبریزی در خوی از دیگر برنامه های این هیئت آذربایجانی در طول سفر خود به کشورمان بود.

 

 

 

 

 


نظر شما :