چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان برگزار شد.

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۵ کد : ۸۵۰۸ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۲۰۰
چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان، با تجلیل از محققان، شاعران، مداحان و فعالان داخلی و خارجی این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

در این همایش که با همت و همکاری موسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان برگزار شد، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی سخنران ویژه این مراسم بود. ایشان ضمن تشریح ابعاد مختلف توسعه و رشد ادبیات عاشورایی در دوره های مختلف گفت: ادبیات عاشورا، غنی‌ترین ذخیره فکری مکتب شیعه است که در دوران صفویه رشد یافته و منجر به شکوفایی شعر و ادبیات عاشورایی شد که یکی از نمونه های بارز این امر، شعر معروف "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" محتشم کاشانی برای امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در ادامه با بیان اینکه در دوره معاصر و بعد از انقلاب نیز شعر، مرثیه و تعزیه خوانی در راستای مکتب عاشورا رشد چشمگیری داشته داشته است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به خاطر اینکه از نهضت قیام عاشورا الگو گرفته، بعد از انقلاب و به ویژه دوران هشت سال دفاع مقدس شعر و ادبیات عاشورایی در این راستا سوق داده شده و بر همین اساس محرکی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و دفاع از مظلوم شده است.

امام جمعه محبوب تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سابقه ادبیات عاشورایی در خطه آذربایجان گفت: واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) نقطه عطف تاثیرگذار در ادبیات فارسی و عربی و ترکی بوده که دلیل این امر می توان در آثار به جا مانده در دوره های مختلف تاریخ مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه مرثیه سرایی و تعزیه‌خوانی در آذربایجان از قدمت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: عشق و علاقه مردمان خطه آذربایجان به اهل بیت(ع) همیشه مورد توجه و ستایش بوده، به طوری‌که در دوران صفویه در آذربایجان و برخی مناطق شیعه نشین، مرثیه سرایی و تعزیه خوانی به زبان ترکی رونق داشته و توجه شاعران و نوحه سرایان شیعه به حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش بیشتر شد.

نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان جایگاه بی بدیلی در پایه گذاری و نشر ادبیات عاشورایی دارند، خاطر نشان کرد: ادبیات عاشورایی مردم آذربایجان با قلم شعرای صاحب نام غنی و اثرگذار است که می توان آثار آن را در سطح ملی، منطقه ای و فرا منطقه ای مشاهده کرد.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: عاشورا یک واقعه نیست بلکه یک فرهنگ است که پس از گذشت بیش از 14 قرن از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، هنوز مکتب عاشورا زنده است.

دکتر میررضا مجیدی در ادامه با بیان اینکه پس از گذشت بیش از 1400 سال هنوز حادثه کربلا زنده مانده و هر ساله نیز به خاطر جاودانگی و ماندگاری این واقعه آیین ها و مراسم های با شکوهی در کشورهای مختلف برگزار می شود، یادآور شد: بدون شک شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و 72 تن از یاران وی درسهای زیادی برای ما انسانها دارد که نمی توان آن را در هیچ متکب، مدرسه و دانشگاهی آموخت و از این رو ضروری است برای درک عمیق این واقعه و زنده نگه داشتن آن باید بیش از اینها مطالعه صورت گیرد.

وی افزود: چنانچه عناصر و راز ماندگاری قیام سیدالشهدا که وارث همه انبیاء و امامان است مورد مطالعه قرار گیرد، درسی برای آیندگان خواهد بود.

دکتر احمد فرشبافیان رئیس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه و دبیر این همایش نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در سطح ملی و بین المللی را برای شناساندن ابعاد مختلف فلسفه قیام امام حسین(ع) و عاشورا ضروری بیان کرد و گفت: این همایش به سمت علمی شدن و معرفی کردن مروجان فرهنگ ناب عاشورا و به ویژه بیشتر با هدف تجلیل از مداحان داخلی و خارجی شعر و ادبیات عاشورایی از جمله کشورهای نخجوان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار شد.

در ادامه دکتر ابراهیم اقبالی دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز با ارائه مقاله خود در خصوص فرهنگ ناب عاشورا سخنرانی ارزشمندی ایراد نموده و با اشاره به اشعار شاعران فارسی و ترکی زبان در خصوص قیام و شهادت حضرت سیدالشهداء گوشه ای قابل تأمل در خصوص فرهنگ ناب عاشورا ارائه نمود.

در بخش دیگر این همایش شعرا و مداحان مدعو داخلی و خارجی با شعر خوانی و مدیحه سرایی یاد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب باوفای ایشان را گرامی داشتند.

در پایان مراسم از 22 نفر از اساتید، شاعران و مداحان داخلی و خارجی شرکت کننده در این همایش تجلیل بعمل آمد، که از این تعداد، 5 نفر از جمهوری اسلامی ایران، 6 نفر از جمهوری آذربایجان، 6 نفر از جمهوری ترکیه، 3 نفر از گرجستان و 2 نفر از جمهوری خود مختار نخجوان بودند.

یادآور می شود: رونمایی از تابلوهای عاشورایی، شعر خوانی، مداحی، ارایه مقاله و پخش کلیپ از دیگر برنامه های این مراسم بود.

از دیگر برنامه های فرهنگی این همایش، سفر زیارتی به بارگاه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در مشهد مقدس بود که به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فراهم شد، که همه ساله تحت عنایات و حمایتهای معنوی و مادی رئیس محترم ستاد بازسازی عتبات عالیات استان انجام می گیرد، امسال نیز تأمین هتل و پذیرایی 5 روزه از مهمانان خارجی همایش به نحو احسن در مشهد مقدس فراهم گردید. لازم به یادآوری است که شرکت هواپیمایی آتا نیز به ریاست جناب آقای محمدرضا زنوزی هزینه رفت و آمد مهمانهای خارجی را به مشهد مقدس تأمین نمودند.

حجه السلام و المسلمین آیت الله سید محمدعلی آل هاشم-امام جمعه محبوب تبریز     

دکتر میررضا مجیدی-ریاست محترم دانشگاه تبریزدکتر احمد فرشبافیان-دبیر همایشرونمایی از تابلوی چوبی با موضوع روز واقعه عاشورا توسط هنرمندان نخجوانی آقایان عاکف و شاهین حسن افتجلیل از مداحان و شاعران و محققان ادبیات عاشوراییزیارت مهمانان خارجی همایش ادبیات عاشورایی - حرم مطهرحضرت ثامن الحجج علیه السلام (مشهد مقدس)

مراسم مداحی کاروان ادبیات عاشورایی در رواق دار الرحمه -حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام


نظر شما :