برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۵ کد : ۸۹۵۰ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۸۳۶
چهارمین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی نشان فرهنگی شهریار با شرکت محققان و شهریار شناسان کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان در دانشگاه تبریز برگزار شد.
برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز

 

 

رئیس دانشگاه در آغاز به کار این جشنواره ضمن خیر مقدم به مهمانان داخلی و خارجی گفت: شهریار یکی از تواناترین شاعران و یکی از طلایه داران شعر و ادب سده اخیر ایران است. علاوه بر این که در زبان فارسی شعر گفته اند و اشعارش بی بدیل بوده در خلق شعر ترکی سرآمد شاعران معاصر خود می باشد. اشعارش شیفتگان شعر و ادب را به وجد می آورد. موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی از ویژگیهای شعر شهریار است.

دکتر میررضا مجیدی: درباره سایر ویژگیها اهل ادب کتابها نوشته اند که لازم است در اینجا مطرح شود. از جمله عواملی که باعث ماندگاری اشعار این شاعر شهیر است می توان به مضامین مذهبی و عشق و ارادت او به خاندان عصمت و طهارت می باشد. تعلقات دینی و مذهبی این شاعر بزرگ مخصوصاً در ارتباط با پیامبر گرامی و در مدح امام علی علیه السلام که همان شعر علی ای همای رحمت و همچنین اشعار جانسوز او در مدح سید الشهداء، اراد ت قلبی او را به اهل بیت علیهم السلام بیشتر عیان می کند.  

وی ضمن قدردانی از تلاش فرهنگی برگزارکنندگان و دست اندرکاران این همایش از زحمات دکتر محمدرضا پور محمدی رئیس سابق دانشگاه تبریز بخاطر حمایت مستمر ایشان از این همایش در طی سالهای گذشته گفت: شهریار تنها زندگیش، اشعارش، بلکه بعد از فوت شهریار باعث وحدت شده است. این جشنواره یک ویژگی عمده دارد اینکه مجموعه ای از محققین شاعران و شهریار شناسان کشورهای همسایه دور هم جمع شده و جای تقدیر و تشکر دارد و این روح پاک شهریار است که همیشه ماندگار است.

در ادامه دبیر این جشنواره با خوشامدگویی به مهمان حاضر در این جشنواره گفت: دیپلماسی فرهنگی از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ماندگارتر است. ما بر این اعتقادیم که ظرفیت فرهنگی ایران اسلامی بین نهادهای فرهنگی خبطه آذربایجان، در ایران مانند دانشگاه تبریز و نیز کشورهای همسایه ایران بزرگ که در یک حوزه تمدنی قرار دارند و از یک پیشینه فرهنگی و تاریخی یکسانی برخوردارند، می توانند در ایجاد تمدن نوین اسلامی و شرقی نقش مهمی را ایفا کنند. تا جائیکه بار دیگر با احیای مولفه های تمدنی پیشین اسلام، دنیای غرب را که با ریزه خواری از سفره علم و تمدن اسلامی، دنیای خود را آباد کرده و منابع کشورهای اسلامی را به یغما برده اند، مجبور به زانو زدن در برابر فرهنگ ناب شرق اسلام کنند، و آن روز دور نمی نماید.

دکتر احمد فرشبافیان گفت: تجمع نیروهای فکری کشورهای غرب آسیا بویژه در منطقه قفقاز و آناتولی اعم از آکادمیک و غیر آکادمیک بعنوان الگوهای موثر و تأثیرگذار بر جوانان جویای علم و پیشرفت کاری است که ان شالله در آینده اثرات آن در همه کشورهای هدف در آینده نه چندان دور مشاهده خواهد شد. امروزه دیگر شخصیتهای ادبی ایران و آذربایجان و ترکیه و اکثر کشورهای همسایه در میان جوانان تحصیلکرده و آگاه ناشناخته نیستند، و مهم اینست که ما با جلوگیری از تحریف هویت و ماهیت این شخصیتها  و افکار و آثار آنها حقیقت را فراست کرده و بدون ناخالصی به جوانان ارائه نمائیم.

وی افزود: بنظر می رسد که امروزه در این جشنواره در طول چهار سال گذشته تا حد ممکن توانسته است در میان مراکز آکادمیک و آموزشی و پژوهشی کشورهای همسایه ایران از قفقاز تا آسیای میانه و آناتولی برای خود شناسنامه خوبی ایجاد کرده و شناخته شود و شخصیتهایی و مراکز سیاسی و فرهنگی ایران و کشورها با فرا رسیدن دهه پایانی شهریورماه و دهه دوم سپتامبر مصادف با سالروز درگذشت استاد سخن شهریار بزرگ و روز ملی شعر و ادب فارسی برگزاری این جشنواره را انتظار می کشند و این انتظار برای ما بسی شیرین و فرح بخش است. البته می توانیم ادعا بکنیم که وجه ممیز ذائقه  این برنامه و علت دوام آن آن برگزاری کیفی بجای توجهات کمی است، بطوریکه اینک این جشنواره با هزینه چند میلیونی جایگزین به اصطلاح کنگره های چند میلیاردی به اسم شهریار بزرگ در سطح شهر، استان و کشور شده است و این خود جلوه ای از اقتصاد مقاومتی و کار جهادی است. اما امسال فضای جشنواره با مصادف شدن آن با ایام سوگواری و جانفشانی های سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیه السلام جلوه ای دیگر یافته است. چرا که شهریار خود در عرصه ادب از دلداگان مکتب حسین بن علی است و در این عرصه سخنرانی های فراوانی کرده و این علت ماندگاری این برنامه را به ما نوید می دهد و ان شالله طبق روال سالهای گذشته از پنج ماه پیش 14 نفر از اساتید و محققان از ایران و کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، پاکستان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان رزومه و سیاهی آثار و فعالیتهای علمی و فرهنگی ایشان به دبیرخانه جشنواره ارائه شد و پس از گزینش اولیه اولیه و مشورتهایی با رایزنان فرهنگی کنسولگری های ایران در آن کشورها بعمل آمد و در نهایت به انتخاب 5  شخصیت از چهار کشور برای دریافت مدال و یک نفر برای تشویق موفق شدیم که ان شالله در پایان این برنامه با چهره های آنان آشنا خواهیم شد.

رئیس موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه گفت: در پایان بر خود وظیفه میدانم از ریاست محترم دانشگاه استاد عزیز و دوست دیرینه ام جناب آقای دکتر مجیدی بخاطر اجازه برگزاری این جشنواره تشکر کنم. بی انصافی است که تلاشها و دغدغه های همیشگی موسسه قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه بویژه این جشنواره استاد گرانقدرم جناب آقای دکتر پور محمدی از یاد نبریم و خاضعانه سپاسگزاری نکنیم. از همه رایزنان محترم، سرکنسول های محترم ایران در کشورهای همسایه و همچنین از سرکنسول های محترم ترکیه و جمهوری آذربایجان در تبریز و مدیران محترم دانشگاه تبریز که در برگزاری این برنامه هر کدام سهم خود را دارند اعم از معاونین محترم دانشگاه، مدیریت و کارشناسان روابط بین الملل دانشگاه، حراست، روابط عمومی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فرهنگی و مدیریت دانشجویی و همکارانم در حوزه معاونت پژوهشی و مدیریت مالی دانشگاه و مهمتر از همه از معاونت محترم پژوهشی، ریاست محترم دانشکده مهندسی برق و تمامی همکاران ایشان تشکر میکنم.


نظر شما :